De beginnende modelvlieger wordt vaak geconfronteerd met heel veel modellen en alles wat daar mee samenhangt, zodat het soms lastig is om duidelijk te krijgen wat wel of niet handig is om mee te starten. Daarom hebben we hier het een en ander op een rijtje gezet.

De start is erg belangrijk, want in de praktijk blijkt vaak dat mensen die op eigen houtje een modelvliegtuig kopen (bouwen) en gaan vliegen een zeer kleine kans hebben met de mooie hobby door te gaan aangezien hun eerste avontuur doorgaans op een fiasco uit loopt. Modelvliegen doe je namelijk niet zomaar even, een goede voorbereiding is essentieel.

Het modelvliegtuig

Voor de beginnende modelvlieger is het vaak moeilijk een keuze te maken uit het grote aanbod van allerlei vliegtuigen. Kleine, grote, snelle, jets, dubbeldekkers, modellen van hout, kunststof of piepschuim. Daarnaast is de keuze motormodel of zwever en dan wel met electro- of brandstofmotor. En als dan die keuze gemaakt is wordt het dan een bouwdoos een Ready To Fly (RTF) of een Almost Ready To Fly (ARTF) model. Het ultieme bouwen voor de meer ervaren modelvlieger is het bouwen van tekening, want ook dat is nog een optie. Je merkt het al: genoeg om over na te denken. Om een goede keuze te maken is het verstandig om eerst de nodige informatie te verschaffen bij onze vliegclub.

De simulator

Voor slechts enkele tientjes kunt je in de modelbouw winkel of online een RC (remote control) flight simulator kopen voor modelvliegtuigen. Hiermee kun je je eigen (of bijgeleverde) zender aan je computer koppelen en zo de fijne kneepjes leren van het modelvliegen. Een crash kost je helemaal niks! We raden je ten zeerste aan om het vliegen eerst thuis te oefenen voordat je daadwerkelijk buiten gaat vliegen. Je bent dan immers al vertrouwd met de vele besturingsfuncties van het vliegtuig.

Voordat je echter aan de gang gaat is het zeer raadzaam de vliegclub te raadplegen aangezien de zogenaamde stickbezetting (dat is de toewijzing van de verschillende besturingsfuncties aan de sticks op de zender) per vereniging verschillend kunnen zijn. Kies dezelfde stickbezetting (mode 1 of mode 2) als de rest van de vereniging anders kan een instructeur je niet helpen tijdens het vliegen. Bij onze club wordt er meer in mode 2 (gas links) les gegeven dan in mode 1 (gas rechts). Mode 2 heeft bij onze vliegclub dus de voorkeur en als voordeel dat meeste drones en helicopters ook in mode 2 worden gevlogen. Bovendien wordt er in een echt vliegtuig ook mode 2 gevlogen. 🙂

Brandstof of electro?

Een motormodel vliegt op een brandstof- of een elektromotor. In het eerste geval moet je brandstof te tanken als je wilt vliegen. In het tweede geval moet je je accu’s laden, waar je een lader voor nodig hebt. Allebei de motorvarianten kennen hun voor- en nadelen, dus daar kunnen we je niet in adviseren. Wel zijn er een aantal aandachtspunten die je mee kunt nemen in je overweging.

Het voordeel van brandstof is dat je doorgaans meer vluchten uit kunt voeren tijdens een bezoek aan de vereniging. Het tanken is immers zo gebeurd en dan kun je weer vliegen. Accu’s moeten steeds opgeladen worden en dat vergt tijd. Gelukkig gaat het laden van accu’s steeds sneller door de ontwikkelingen in de accu’s en laders. Heb je meerdere accu’s dan kun je natuurlijk snel weer de lucht in voor een volgende vlucht. Een voordeel van Electro is de geringe geluidsoverlast, brandstofgeur en minder schoonmaak tijd van olie op de kist na het vliegen.

Radiobesturing

Tegenwoordig wordt er hoofdzakelijk op de 2,4GHz band gevlogen. De 2,4GHz is betrouwbaar omdat onderlinge storingen tussen piloten nihil is. Je bent met 2,4GHz ook niet afhankelijk van een vrij kanaal. Eigenlijk raden we daarom iedereen aan om met een 2,4GHz systeem te vliegen.

Kies verder voor een zender met minimaal 6 kanalen. We zien ook veel mensen doorgroeien naar 8 kanalen, dus dat zou je wellicht bij je eerste aanschaf al meteen kunnen overwegen.

Het vliegen

Het vliegen met een modelvliegtuig doe je niet zomaar. Dat leer je het beste van iemand die al ervaring heeft met het modelvliegen. Het is dan ook niet aan te bevelen het eerst zelf te proberen aangezien dit meestal uit loopt op een enorme teleurstelling. Als er eenmaal brokken zijn gevlogen is de motivatie om verder te gaan snel verdwenen en worden de duur aangeschafte spullen weer van de hand gedaan. Dat is zonde van het geld en deze mooie sport/hobby.

Vliegen met een instructeur is gemakkelijk en veilig. De leerling en instructeur hebben allebei een zender in handen die met elkaar verbonden zijn (buddybox systeem). Mocht de leerling de controle verliezen over het modelvliegtuig, kan de instructeur naadloos de besturing overnemen. Dit zorgt voor ontspannen vliegen van de leerling. Onze club heeft een Whatsapp-groep waarin leerlingen en instructeurs snel lesafspraken kunnen maken. Zo kom je ook met meerdere mensen van de club in contact en dat verhoogt natuurlijk de gezelligheid!

Tenslotte

Op het internet is er veel informatie te vinden over modelvliegen. Zo zijn er diverse fora waar modelvliegers met elkaar communiceren. Naast de lokale hobbyshop vind je online veel winkels waar je alle benodigdheden kunt bestellen. Los hiervan raden we je altijd aan om een bezoek te brengen aan onze modelvliegclub voor de beste start van je hobby.

Wij wensen je heel veel succes, maar vooral veel plezier met de modelvliegsport.